Pomidory – źródło zdrowia

To, że warzywa są zdrowie wiadomo nie od dziś, ale nie każdy zdaje sobie sprawę, ile witamin i cennych składników znajduje się w pomidorach. Dojrzałe są bardzo smaczne owoce, a także stanowią bogate źródło błonnika tak potrzebnego człowiekowi.

Cherry tomatoes on wooden table, low depth of focus

Pomidor nie tuczy, wynika to z faktu, że 94% owocu stanowi woda, natomiast pozostałe 6% to węglowodany, białka i tłuszcze.

Składniki mineralne w 100 g surowych owoców
Potas 300 mg
Fosfor 25 mg
Magnez 20 mg
Wapń 13 mg
Sód 5 mg
Żelazo 0,6 mg
Cynk 0,2 mg

 

Rola potasu w organizmie człowieka

Bardzo istotnym składnikiem jest duża zawartość potasu, który reguluje gospodarkę wodną organizmu, odpowiada za prawidłową pracę mięśni oraz jest aktywatorem wielu enzymów. Dużą zaletą pomidorów jest zapobieganie gromadzeniu wody w organizmie, co jest ważne przy prawidłowej diecie, dlatego warto codziennie wypijać około 2 szklanek soku pomidorowego. Ponadto obniża ciśnienie, zapobiega zmęczeniu oraz zaburzeniom snu. Niedobór potasu w organizmie może powodować ogólne osłabienie, zaburzenia rytmu serca, a także samoistne drżenie mięśni.

Zawartość potasu w 100 g surowych warzyw i owoców
jabłko 134
truskawki 133
wiśnie 150
marchew 280
sałata 134
Kapusta biała 220
kalafior 215

 

Cenny błonnik

Aby prawidłowo funkcjonować człowiek potrzebuje około 40-50 g błonnika – substancji balastowej oczyszczającej jelita. Odpowiada on za usprawnienie trawienia, przeciwdziała wysokiemu poziomowi cholesterolu, normalizuje poziom cukru we krwi, a także zapobiega rakowi jelit. Również jest wymagany stosowany przy diecie odchudzającej. Pomidory zawierają do 1,8 g błonnika w 100 g miąższu, co jest porównywalne z truskawkami, bananami, morelami.

 

Źródło witamin

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędne są witaminy. Często firmy farmaceutyczne ogłaszają, że witaminy A, C i E są przepisem na zdrowie i młodość. Właśnie te witaminy i wiele innych zawierają pomidory. Są bogatym źródłem witamin z grupy B.

Zawartość witamin w mg/100 g surowych pomidorów
witamina zawartość Dzienne zapotrzebowanie
Wit A (retinol) 0,1 1
Wit C (kwas askorbinowy) 25 100
Wit E (tokoferol) 1,2 12
Kwas foliowy 0,05 0,3
Wit B1 (tiamina) 0,06 1,2
Wit B2 (ryboflawina) 0,04 1,6
Wit B5 (kwas pantotenowy) 0,05 1,6
Wit B6 (pirydoksyna) 0,1 1,7

 

Dorota Blatsios, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

Print Friendly, PDF & Email

Powiązane wpisy

Dorota